OPD is een systeem dat ervoor zorgt dat je als bedrijf en als medewerker regie voert over de contacten met de druk zettende/agressieve interne en externe klant.
OPD is een systeem dat ervoor zorgt dat je als bedrijf en als medewerker regie voert over de contacten met de druk zettende/agressieve interne en externe klant.
Het effect van OPD is het grootst als het systeem wordt ondersteunt vanuit de eigen organisatie. Dat betekent vooral dat vooraf de gewenste normen voor klant en medewerker duidelijk moeten zijn en de organisatie daar ook zelf opvolging aan geeft.
Door OPD toe te passen ontstaat een veilige en prettige werksfeer omdat voor de klant en de medewerkers voorspelbaar is binnen welk speelveld de dienstverlening gebeurt. Uitgangspunt blijft de klantvriendelijkheid en dat boosheid van klanten normaal gedrag is omdat een bedrijf/overheid niet altijd iemand zijn zin kan geven. Van de medewerker mag worden verwacht dat hij hiermee begripvol omgaat, totdat de toon aanvallend wordt.
verzuim, verloop, aanhoudingen, schade, agressiemeldingen, normvervaging
klanttevredenheid, imago, medewerkers tevredenheid, dienstbeleving
OPD wordt afgestemd op uw organisatie of uw gemeente. Wilt u alleen het dienstverlenende team een basistraining geven? Wilt u met een team interventies op uw klanten uitvoeren? Wilt u dat uw medewerkers relatie sparende ordegesprekken met uw klanten houden? Informeer naar de mogelijkheden.
Voor mensen die toezien op de orde op de werkplek is het mogelijk om de opleiding OPD te doen. Dit is een opleiding waarin men leert prikkelarm interventies te plegen, de eigen ego onder controle te houden en daarmee het systeem het werk te laten doen.
Het systeem kan worden toegepast in diverse contexten waarin er sprake is van contacten met klanten. De basis van het systeem is dat uw organisatie betrouwbare normen heeft en hanteert of bereid is deze te gaan gebruiken.
Wij helpen u graag alle benodigde steps te zetten bij uw Quest en Quality vraagstuk om te zorgen dat u en uw team professioneel neerzet wat de klant van u mag verwachten.
Als eigenaar van Qsteps houd ik me ruim 25 jaar bezig met het gedrag van mensen en het trainen van mensen in effectiviteit en gedragsverandering. In OPD komt veel van die ervaring terug.