Techniek: de zwakste schakel in de beveiliging?

45038958_s

Welke kennis en vaardigheden moet een beveiliger hebben als het gaat om techniek in de beveiliging?

Beveiligen is een vak.  Sommige beveiligers hebben veel ervaring in het vak, maar dat wil niet zeggen dat ze die ervaring ook hebben op gebied van het omgaan met beveiligingstechniek.

Techniek in de beveiliging gaat immers razendsnel. Ontwikkelingen en trends volgen elkaar op. Installateurs,  verkopers en beveiliging-organisaties verkopen oplossingen die na levering vaak een eenmalige training voor de beveiliging/receptie verzorgen.

Aan de andere kant is een goede verwerking van gegevens en het werken met de mogelijkheden van een systeem een meerwaarde voor de beveiliging van jouw organisatie. De beveiligers en receptionisten zijn de specie van het beveiligingsbouwwerk, namelijk de schakel tussen de beveiligingsonderdelen.

Na de uitrol van een systeem is er veelal weinig aandacht meer voor opleiding op IT of technisch gebied. In de basis krijgen beveiligers en receptionisten beperkte kennis mee over de apparatuur en techniek waarmee ze werken.

Een gebrek aan kennis en vaardigheden vormt een gevaarlijke zwakke schakel in het geheel van de beveiligingsmaatregelen.  De beveiliger/receptionist voert immers de geplande acties uit en een gebrek aan kennis en vaardigheden beperkt die keuzes.

Het is niet een alleen een zwakke schakel voor de beveiliging, maar ook voor de persoonlijke inzetbaarheid. Vooral de beveiliger die langer terug zijn beveiligers diploma heeft gehaald, kan op dit gebied een achterstand ervaren. Tijd om daarin wat verheldering te geven. Want voor jou en jouw bedrijf is dit toch heel belangrijk?

Je wilt onbekendheid met systemen voorkomen. Onbekendheid met systemen waarmee gewerkt moet worden levert vermijdend gedrag op. Vermijdend gedrag wordt uiteindelijk een beveiligingsrisico!

Wat heeft de beveiliger aan extra kennis op het gebied van beveiligingstechniek en IT nodig?

Regie over je persoonlijke ontwikkeling

Ik had het bloggen zo lang in de pen. Uiteindelijk toch de stap gezet. Ik train veel mensen en vertel ze ook dat een goed voornemen mooi is, maar dat alleen genomen acties tellen. Dus geldt dat uiteraard ook voor mij.

Ik wil in mijn eerste blog je vertellen wat mijn ideeën zijn voor toekomstige onderwerpen en het voor jou aantrekkelijk te maken je eigen ontwikkeling te starten en/of deze blog te delen.

Als eerste wil ik je vertellen dat ik 1x per 3 weken deze blog wil laten verschijnen. De onderwerpen zijn divers. Zo zul je onder andere kennis maken met een internationale trainer/acteur op gebied van veiligheid, met daarbij behorende tips op gebied van cultuur, agressie en veiligheid. Maar er is nog veel meer voor je te ontdekken. 

Maak je dienstverlening integer. Deel 2.

 

Bij een integere dienstverlening mag de klant verwachten dat een bedrijf gelijkluidende dienstverlening geeft. Dus dat dienstverlening onder druk niet bezwijkt, maar gelijk blijft.

Dit ontstaat niet alleen door druk van de klant, maar ook door eigen interpretaties aan de kant van de medewerker, zeg maar dat de medewerker een eigen beleid maakt op de regels.

Als meerdere medewerkers dat doen ontstaat er voor de klant een onduidelijk beeld.

Maak je dienstverlening integer. Deel 1.

Vermijdingsgedrag bij dienstverlening | Q-Steps

Toegevoegde waarde wil zeggen dat je meer levert dan er verwacht wordt. De klant krijgt medewerkers die “iets toevoegen” aan de bestaande dienstverlening.

Dat iets kan heel divers zijn, variërend van klantvriendelijkheid, klantgerichtheid, advisering, effectieve rapportage, security awareness, aanspreken op gedrag, een uitgebalanceerd team, neuzen dezelfde kant op, tot meer kennis en vaardigheden door persoonlijke ontwikkeling.