Q - for your business

Passen de standaard trainingen niet? Of zoek je een combinatie van diverse trainingen? 

Dan komen wij graag in gesprek voor een training op maat.

Q-steps trainingen op maat

Zoek je een oplossing voor je team of bedrijf die niet standaard is? Een aanpak die aansluit bij jouw bedrijf maar ook de individuele ontwikkelingswensen van je medewerkers. Dat kan. In onze maatwerktrainingen zoeken we standaard naar de doelen van de organisatie en die van de medewerker en het team en destilleren daaruit een maatwerktraining. Dat hoeft niet altijd een groot traject te zijn, soms is een klein traject al voldoende.

 

Regelmatig komt het ook voor dat in de bespreking blijkt dat er geen training nodig is, maar dat er andere oplossingen zijn die eerst ingezet kunnen worden.

Op maat

Oplossingsgericht

Aangepast op situatie

Online begeleiding of training nodig? Geen probleem.

Ontdek op maat gemaakte oplossingen

Inzicht krijgen van alle teamleden

Een leidinggevende had moeite met zijn team. “Ze doen niet wat ik wil. Wil jij ze trainen?”. We hebben in kaart gebracht welke onderwerpen aan bod moesten komen, waarbij de teamvorming de rode draad vormde. Op de vraag of zijn team wist waar hij voor stond kwam geen helder antwoord. Ter voorbereiding op de training hebben we de leidinggevende eerst op een rij laten zetten waar hij voor stond. Bij het begin van de training, waar hij zelf ook aan deelnam, heeft hij dit verwoord en heeft hij het team gevraagd of ze met zijn doelstelling mee gingen. Het leverde interessante discussies op, maar vooral verheldering. Daarnaast heeft het team de DISC test gedaan en is getraind om inzicht te krijgen in elkaars en eigen voorkeursgedrag en hoe daarin effectiever te worden.

Verbeter samenwerking

Ik kreeg de vraag om teams van twee verschillende afdelingen te trainen. Reden: gebrekkige samenwerking en roddelcultuur. Het imago van beide teams stond onder druk. Wij hebben toen voor de aanpak gekozen om elke deelnemer te laten opschrijven wat de kwaliteiten zijn van de collega’s van het andere team en daarbij één wens uit te spreken. Vooraf hebben we spelregels afgesproken over het geven en ontvangen van feedback. We hebben tijdens deze oefening met 3 personen, waaronder de opdrachtgever gesurveilleerd, om bij een eventuele escalatie meteen in te kunnen grijpen. Het effect was een zeer positieve uitwerking op de samenwerking. Het krijgen van erkenning en aandacht was voor de betrokkenen een reden om nieuw naar samenwerking te kijken. De training hebben we afgesloten met afspraken over hoe ze met toekomstige onenigheid met elkaar om willen gaan; een teamcode.

Meer effectiviteit uit visitatie

Een groot bedrijf in het noorden wilde een visitatietraining hebben voor de beveiligers. Bijna alle medewerkers werkten er 10 jaar of langer en deden al die tijd ook al de visitatie. Tijdens de intake bleek dat de klant behoefte had aan meer effectiviteit tijdens de visitatie. Het beveiligingsteam had geen vakinhoudelijke vragen, maar wel procedurele en hadden wat onzekerheid over hoe ver ze mochten gaan. De aanpak was uiteindelijk een workshop van een dagdeel met daarbij opdrachtgever, leidinggevende van het team en het team zelf, met de vraag: “hoe gaan jullie tijdens de visitatie je klant verrassen?”. De eerste vraag was: “mogen wij dat dan?”. Het werd een zeer effectieve workshop die dezelfde middag in de praktijk werd toegepast.

Individueel coachtraject

Een leidinggevende belde over een medewerker die vastliep in zijn ontwikkeling. In overleg besloten we een coachtraject met coachdoelen op te stellen. Aan de hand van een aantal individuele begeleidingsgesprekken en diverse inzichtgevende testen zoals de 360 graden test en DISC volgden diverse praktijkopdrachten. Deze activiteiten vonden zowel face-to-face plaats als via online contact. Ook een aantal lichaamsgerichte oefeningen maakten deel uit van dit traject. Deze trajecten hebben in verschillende vormen plaatsgevonden bij verschillende opdrachtgevers waarbij de werkwijze onderling werden afgestemd.

Op werkplek afgestemd traject

Voor een groot bedrijf hebben we een 13 dagen durend leiderschapstraject opgezet waarbij samen met een managementlid de teamleiders getraind werden op diverse op de werkplek afgestemde onderwerpen. Uitgangspunten waren: de kwaliteit, het plezier in het werken en het vertegenwoordigen van de organisatie. De thema’s waren o.a.: sollicitatiegesprekken, inwerken en onboarden, beoordelen van het functioneren, situationeel leiderschap, DISC, gezondheidsmanagement, arbeidsrecht, werkoverleggen, verbetertrajecten en gespreksverslagen afgestemd op de procedures binnen het bedrijf.